Kad se zove aut: vodič za pravilno suđenje u tenisu bez sudca
Uvod: razumijevanje teniskih pravila o autu
Tenis, kao sport koji njeguje i vrednuje sportsko ponašanje i integritet, često postavlja igrače u situacije gdje moraju sami donositi odluke o točnosti udaraca. Jedno od osnovnih pravila tenisa je da lopta mora pasti unutar označenih linija igrališta da bi se računala kao valjani udarac. Svaki udarac koji završi izvan ovih linija smatra se "autom", a poen se dodjeljuje protivniku.
U takvim situacijama, igrač koji je svjedočio autu dužan je odmah glasno i jasno zvati "aut".
Ovo pravilo je jasno, no njegova primjena može biti složena, posebice u mečevima bez službenog suca ili linijskih sudaca gdje igrači sami donose odluke o tome je li lopta bila unutar ili izvan granica igrališta.
Vrijeme pozivanja auta: ODMAH
Pravovremeni poziv auta: Važno je naglasiti da pravilo zahtijeva da igrač koji je svjedočio autu odmah i jasno zove "aut". Na primjer, u situacijama gdje igrač vidi da je lopta aut, ali oklijeva ili kasni s pozivom, a protivnik već udari loptu natrag, poen se nastavlja. Ovo naglašava važnost brzog i odlučnog djelovanja u takvim situacijama.
Situacije na mreži: situacije na mreži su posebno izazovne zbog brzine igre. U tim trenucima, igrači moraju biti posebno oprezni i brzi u pozivanju auta, jer bilo kakvo oklijevanje može dovesti do nastavka poena.
Pravila i sportsko ponašanje
Jasnoća i poštenje: Igrači bi trebali biti brzi i jasni u svojim pozivima. Nejasni ili kasni pozivi mogu dovesti do nesporazuma i prekida igre. Primjer dobre prakse je kada igrač prizna svoju grešku u pozivanju auta i samoinicijativno dodijeli poen protivniku.
Ponavljanje poena: U slučaju nejasnoća ili neslaganja, igrači se mogu dogovoriti oko ponavljanja poena. Ovo je znak dobrog sportskog duha i poštovanja prema igri i protivniku. Primjerice, ako igrači ne mogu postići suglasnost oko toga je li lopta bila aut ili ne, mogu se dogovoriti da ponove poen, čime pokazuju međusobno poštovanje i fer-plej.
Zaključak
Suđenje bez sudca u tenisu zahtijeva visoku razinu integriteta i poštovanja prema igri i protivniku. Pravilo o pozivanju auta nije samo tehnička odredba, već test sportskog duha i fer-pleja. Sposobnost igrača da precizno i pošteno procijene situacije na terenu ne samo da odražava njihovu igračku vještinu, već i njihov karakter. Kroz ove izazove, tenis ne samo da odgaja bolje sportaše, već i bolje ljude.
Ažurirano 30.11.2023.
Prilagodba pravila: različiti pristupi u zvanju auta
Nakon detaljnije analize prakse u različitim teniskim klubovima i natjecanjima, utvrđeno je da primjena pravila o zvanju auta 'odmah' nije uvijek strogo definirana i može varirati. Iako je prethodno istaknuto važnost brzog i jasnog proglašavanja auta, u praksi se često javlja fleksibilnost, posebice u rekreativnom tenisu.
U situacijama gdje igrač nije potpuno siguran je li loptica izašla izvan granica terena, kao što je to slučaj s sumnjivim servisom, postoji mogućnost provjere traga loptice na terenu prije nego što se izjavi aut. Ova praksa se primjenjuje kada nema službenih sudaca, a igrači se oslanjaju na međusobno povjerenje i fair play.
Kratak pregled pravila tenisa
1. REZULTAT U GEMU
a) Standardni gem
U standardnom gemu poeni se broje na sljedeći način s time da se najprije izgovaraju poeni servera:
Bez poena - Ništa (Love)
Prvi poen - 15
Drugi poen - 30
Treći poen - 40
Četvrti poen - Gem ili Igra (Game)
Osim ukoliko su oba igrača / para dobili po tri poena pri čemu je rezultat Izjednačenje (Deuce). Nakon Izjednačenja rezultat je Prednost (Advantage) za igrača / par koji dobije sljedeći poen. Ako isti igrač / par dobije i sljedeći poen, taj igrač / par dobiva gem; Ako, međutim protivnik dobije sljedeći poen, rezultat je ponovo Izjednačenje (Deuce). Igrač / par mora dobiti dva poena za redom nakon Izjednačenja da bi dobio Gem.
b) Tie-break gem
Tijekom tie-breaka poeni se broje Nula, 1, 2, 3, itd. Prvi igrač koji dobije sedam poena dobiva Gem i Set ukoliko njegov protivnik ima barem dva poena manje. Ukoliko to nije slučaj, tie-break se nastavlja sve dok se ne postigne razlika od dva poena između igrača.
Igrač koji je na redu za servirati servira prvi poen tie-breaka. Sljedeća dva poena servira njegov protivnik (u parovima igrač is protivničkog para koji je na redu za servirati). Nakon toga, igrači naizmjenično serviraju po dva poena do kraja tie-breaka (u parovima rotacija servisa ostaje u istom poretku kao u setu). Igrač (par) koji je prvi servirao u tie-breaku postaje primatelj u prvom gemu sljedećeg seta.
2. REZULTAT U SETU
Postoje različiti načini brojanja u setu. Dva glavna sustava su Set na razliku (Advantage set) i Tie-break set. Može se koristiti bilo koji od navedenih sistema brojanja ukoliko je to navedeno i objavljeno prije natjecanja. Ukoliko se radi o Tie-break setu, mora se također naglasiti da li se odlučujući set igra kao Tie-break set ili Set na razliku.
a) Set na razliku - prvi igrač / par koji dobije šest gemova na dva razlike dobiva set. Ukoliko je potrebno, set se nastavlja dok se ne postigne razlika od dva gema.
b) Tie-break set - prvi igrač / par koji dobije šest gemova na dva razlike dobiva set. Ukoliko dođe do rezultata 6/6, igra se tie-break.
3. REZULTAT U MEČU
Meč se može igrati na dva dobivena seta (best of 3 sets) (igrač / par treba dobiti dva seta da bi dobio meč) ili na tri dobivena seta (best of 5 sets) (igrač / par treba dobiti tri seta da bi dobio meč).
4. SERVER I PRIMATELJ
pravila-tenisaIgrači / parovi stoje na suprotnim stranama mreže. Server je igrač koji u prvom poenu ubacuje loptu u igru. Primatelj je igrač koji vraća servis upućen od servera.
5. IZBOR STRANE IGRALIŠTA I SERVISA
Izbor strana te odabir servisa ili prijema u prvom gemu odlučuje se bacanjem novčića prije početka zagrijavanja. Igrač / par koji dobije pravo izbora može izabrati:
Servis ili prijem u prvom gemu meča, u tom slučaju protivnik bira stranu na kojoj će igrati prvi gem
Stranu igrališta za prvi gem, u tom slučaju protivnik bira servis ili prijem prepustiti izbor protivniku.
6. PROMJENA STRANE
Igrači mijenjaju strane na kraju prvog, trećeg i svakog slijedećeg neparnog gema u svakom setu. Igrači također mijenjaju strane na kraju seta ako je ukupan broj odigranih gemova u setu neparan. Ako je broj odigranih gemova u setu paran tada igrači mijenjaju strane nakon prvog gema sljedećeg seta. U tie-breaku igrači mijenjaju strane svakih šest poena.
LOPTA U IGRI
Osim ako nije zvano Fault ili Let, lopta je u igri od trenutka kada server ubaci loptu u igru sve dok poen nije završen.
Lopta dira liniju.
Ako lopta dira liniju, smatra se da dira igralište omeđeno tom linijom, tj. u tom slučaju lopta je dobra.
7. REDOSLIJED SERVIRANJA
Na kraju svakog gema, primatelj postaje server u sljedećem gemu i obratno.
U parovima, par koji treba servirati u prvom gemu svakog seta odlučuje koji će igrač servirati u tom gemu. Slično, prije drugog gema, njihovi protivnici odlučuju tko će od njih servirati u tom gemu. Partner igrača koji je servirao u prvom gemu servirat će u trećem gemu te partner igrača koji je servirao u drugom gemu servirat će u četvrtom gemu. Takva rotacija servisa mora ostati do kraja seta.
8. SERVIS
Neposredno prije početka pokreta za servis, server mora stajati s obje noge iza osnovne linije (gledajući od mreže) te između imaginarnih produžetaka centralnog znaka te uzdužne linije.
Server tada baci loptu rukom u bilo kojem smjeru i udari je reketom prije nego što padne na tlo. Pokret servisa je završen u trenutku kad igrač reketom udari loptu ili je promaši. Igrač koji se koristi samo jednom rukom može lopticu za servis baciti u zrak pomoću reketa.
9. SERVIRANJE
Server u standardnom gemu servira naizmjenično iza desne, odnosno lijeve polovice igrališta, počinjući u svakom gemu s desne strane.
U tie-breaku se servira također naizmjenično iza različitih polovica igrališta počinjući s desne strane.
Servis mora proći iznad mreže i pasti unutar dijagonalno suprotnog servis polja, prije nego li ga primatelj vrati.
10. GUBITAK POENA
Poen je izgubljen ako:
Igrač servira dvije uzastopne servis greške;
Igrač ne vrati loptu u igru prije nego li ona dva puta odskoči;
Igrač vrati loptu na način da ona udari u tlo ili prije nego odskoči, neki objekt, izvan igrališta;
Igrač vrati loptu u igru na način da prije nego odskoči udari u sastavni dio igrališta;
Primatelj vrati servis prije nego što je lopta odskočila;
Igrač namjerno nosi ili uhvati loptu u igri ili je namjerno udari reketom više od jednom;
Igrač udari loptu prije nego li je prešla mrežu;
Lopta u igri dodirne igrača ili nešto što on nosi, osim reketa;
Lopta u igri dodirne reket dok ga igrač ne drži u ruci.
11. DOBRO VRAĆENA LOPTA
Dobro vraćena lopta je ako:
Lopta dodirne mrežu, stupove za mrežu / letvice za igru pojedinaca, porub, uz uvjet da prođe iznad navedenih dijelova i padne unutar igrališta;
Igrač uspije dohvatiti loptu preko mreže te je vratiti u igralište, nakon što je lopta pala na njegovu polovicu te se zbog rotacije ili vjetra vratila natrag preko mreže, međutim, pritom ne smije prekršiti pravilo 24;
Lopta vraćena izvan stupova za mrežu, bilo iznad ili ispod razine vrha mreže, padne unutar igrališta. Dozvoljeno je da lopta čak i dodirne stupove za mrežu. Ovo se ne odnosi na slučajeve navedene u pravilima 24;
Lopta prođe između letvice za igru pojedinaca te susjednog stupa za mrežu bez da dotakne mrežu, uže ili stup te padne u ispravni dio igrališta;
Reket igrača prijeđe preko mreže nakon što je lopta udarena na njegovoj polovici pala u igralište;
Igrač vrati loptu u igri, koja je prije toga pogodila drugu loptu što je ležala u igralištu.
Izvor: www.sport4pro.net